Waldorfské vody: kto rozvíril pokojnú hladinu?

Autor: Peter Lehoczký | 2.5.2012 o 17:43 | (upravené 2.5.2012 o 21:30) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  131x

Na počiatku bola Idea...možno trošku naivná a trúfalá, ale nevinná a úprimná. Potom však prišlo Stanovisko. Nie hocijaké: Odborné. Nie len tak z hocikadiaľ: Od vyššej moci. Hypote... ...nezlakajte sa milí mladomanželia, nebude reč o vašej hypotéke, len o Hypotéze pána Zodpovedného za blaho každého ovčana. Hypotéza, ktorá napriek hypotetickému charakteru nielen hypoteticky, ale vcelku dokázateľne ovplyvnil Stanovisko. Pokúsim hovoriť jazykom pána Zodpovedného...a nájsť odpoveď na otázku, či je dobré celé stádo mať neustále v bezpečí, každého jedného ovčana mať pod dohľadom aj za tú cenu, že nikdy nikto z nich sa nedostane na bohatšie pasienky. Neobviňujem ja nikoho z obmedzovania slobodnej vôly, však ovčan sa cíti dobre medzi svojimi a dobre vie, že keby začal pásť na Zakázaných Poliach, ľahko by sa veru prežral a k tomu všetkému by mu ešte závideli tie hody. Je pasenie súkromnou záležitosťou ovčana? Ale prosím vás, v ktorej že rozprávke žijete?

Len sa na to pozrime z extrémneho kraja: pripustime, že ovčan by nebol nútený pásť, však hrôza a des, umrel by bez jedla... lebo pastierovi je jasné, že sám by ani stebielko nenatrhol. Radšej ostaňme pri tom, že pastier bude i naďalej prehovárať ovečky aby pásli, ale nechá na bahnicu a barana, aby viedli svoje jahňátka, aj keby mali dostať podradnú stravu. Nu, zastavme sa! Prečo by ale mali papať niečo menej kvalitné, keď je tu toľko krásnych lúk. Predsa len bude lepšie, keď pastier ich privedie na tie lepšie pastviny, samozrejme len na tie bezpečné... tie storočiami overené. Najlepšie na týchto je, že väčšina súst je tu dokonca predžutých, takže nenastane námaha žuvacích svalov. Len si predstavme slabších jedincov, o koľko potravy by prišli, keby že prestanú vládať žuť. To sa nesmie stať: preto pastier predpíše, koľko súst môžu sami tráviť, koľko bude predžutých a koľko dostanú už trávených. Dobrý pastier nebude otravovať mladé jahňá ťažko stráviteľným pokrmom.

Občas je však dobré prebádať aj vzdialenejšie končiny len tak experimentálne (pastier je známy a skúsený experimentátor !!!), hlavne pre tie jahňátka, ktoré majú neuspokojiteľnú túžbu prežúvať. Tých rýchlo separujme, náhodou aby nenakazili ostatných týmto pre prežúvavcov veľmi nevhodným zvykom. Pastier samozrejme garantuje, že ani na týchto pokusných pastvinách ani duša svoj žalúdok nepokazí. Pozorne bdie nad tráviacim procesom každého, však od tohto je pastierom, ale ináč VôBEC nezasahuje do súkromia ovčana. Beda pre tých amatérskych napodobenín pastierov, ktoré by hnali celé stádo na čerstvé lúky a to (Bože chráň) bez overenia priestoru a času, či je vhodné pre nové žrádlo. Tráva musí mať predpísanú výšku, však neskúsené ovečky by sa mohli zadusiť. A o farbe ani nehovoriac! Samozrejme nemôže byť zelenšia, ako susedova, však čo už by to bolo za rovnoprávnosť. Hneď by sme tu mali komisárov Rex z EU.

Súlad musí byť. Tak sa vyjadrilo Stanovisko Odborné. Uff. Súlad so Svätou Vojicou, alias Veda, Výskum, Vývoj. Česť práci súdruhovia! Ale k akej práci? No, k takej vedecky podloženej, výskumne potvrdenej a smerujúcej k vývoju. K vývoju čomuto vlastne? Á ! jasné, však k vývoju nadmieru spokojného ovčana, bez tráviacich ťažkosťí.

Výhrady od vyššej moci

Viaceré ciele vzdelávania definované predloženým školským vzdelávacím programom sú z tohto hľadiska diskutabilné:
-     „interpretácia priestoru a času" (priestor a čas sú však objektívne veličiny podmieňujúce interpretáciu - nie je možné ich na úrovni strednej školy interpretovať),
-    „pohľad ku koreňom vzniku vecí a javov" (zodpovedá mýtickej, resp. kozmogonickej fáze vývoja ľudského poznania, ktorá je už niekoľko tisíc rokov prekonaná),
-    „rovnosť dostredivých a odstredivých síl v astronómii" (nie je možné vedeckým spôsobom zvládnuť v prvom ročníku strednej školy),
-    „v embryológii hra mužských a ženských vplyvov" (embryológia nie je vhodná pre prvý ročník SŠ, proces „hra mužských a ženských vplyvov" nie je vedecky definovaný),
-    „v dejepise sledujú individuálne cesty do neznámych končín" (pojem „neznáme končiny" nie je vedecky definovaný)
-    „v projektívnej geometrii sledujú priamky až do spoločného bodu v nekonečne" (takéto sledovanie ne je možné s vedomosťami na úrovni strednej školy...).“

Vyššia Moc, patrón pastiera, samozrejme najlepšie vie, ako sa prežuť cez ČASOPRIESTOR. Žiadna interpretácia, žiadne vymýšlanie (aj ten darmožráč so svojimi relatívnymi či akými tóriami len pokazil chuť do jedla), však už je to dobre rozkúskované, predtrávené, stačí prehltnúť a život ide ďalej. V tak mladom veku sa zaseknúť nad takouto malichernosťou, ale prosím Vás. A potom ešte tie korene vecí a javov, však nás zaujíma tráva, načo tu trepete o koreňoch. Už sme dávno na to zabudli, o to viac, že sú vyslovene nechutné a prebúdzajú také divné pocity, že sme tu už boli. Nie, nechceme halucinogénne korene. (Aj koleso je už dávno vykonané, ešteže sa koleso nedá jesť, to sme len tak kedysi zo zábavy roztočili, a stále sa to točí. Predsalen točí. Naše koliesko štastia. Kolísko neštastia. Kto by sa opovážil tvrdiť, že roztočené koleso je držané dokopy vyrovnaním síl smerujúcich von a dnu...a podobné halušky, ktoré sa tiež nedajú jesť.) Sú tu ešte v hre papa a mama, ale nedajú sa dosť jednoznačne vedecky definovať, tak ich radšej z hry vynechajme. Použime radšej pojmi spermia a vajíčko, však čo ma biologicky po všetkých tých somatických nezmysloch mojich predkov. Je nadosvetlujasné v tomto krásnom novom svete Najsvätejšej Vojice... Vo svet(l)e VedoVývojoVýskumnom je každému indivíduu jasné, že jej/jeho individuálna cesta vedie do tej istej Známej Končiny (vedecky definovanej ako bytúnok). Však domestikované tvory sa snáď neopovážia snívať o tom, že sa dostanú do Spoločného Bodu v Nekonečnu.

PS: V predloženom školskom vzdelávacom programe sa slovo antropozofia použilo iba raz, na rozdiel od článku Mgr. Martina Kríža (lebo tento terajší monológ má byť akýmsi komentárom k tomu článku). Citujem odsek v ktorom to slovo odznelo:

"Waldorfská pedagogika býva napádaná kvôli mystickej filozofii jej tvorcu, Rudolfa
Steinera. Treba však podotknúť, že antropozofia nie je žiadna náuka, ktorá by sa mohla
stať predmetom akéhokoľvek vyučovania. Je to metóda osobnostnej práce na sebe, cesta
k rozvoju osobnosti na základe vrodených daností človeka. Učiteľa, ktorý sa rozhodne ňou
ísť, vedie len k otvorenosti voči svetu, k slobodnému premýšľaniu bez predsudkov,
k ústretovosti pochopiť toho druhého v jeho individualite bez úsilia „pretvárať ho“ na svoj
obraz, čo býva rodičmi oceňované. Waldorfská pedagogika nie je svetonázorová, a preto
nemôže v tomto duchu ani pôsobiť v pedagogickom procese. Je obohatením didaktických
metód a v tomto zmysle aj bude používaná na našej škole."

KONIEC monológu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?